Azzal valószínűleg nem mondunk újat, hogy a tartalmak megfelelő kulcsszavakra optimalizálása a hatékony tartalmi SEO-munka alappillére. Azt viszont már kevesebben tudják, hogy a fő kulcsszavak mellett a szinonimák és egyéb szemantikailag kapcsolódó kifejezések legalább olyan fontosak egy, a Google szerint és felhasználói szemmel is értékes tartalomhoz. Hogyan erősíthetik a fő kulcsszó szinonimái és hozzá kapcsolódó egyéb kifejezések a SERP pozíciónkat? Mikor alkalmazzuk őket és mikor ne a SEO stratégiánkban? Ebben a cikkben részletesen végigmegyünk ezeken a kérdéseken. 

 

Mik azok a szinonimák és a releváns kapcsolódó kifejezések, variánsok a SEO-ban?

 

A fő kulcsszó szinonimáit talán nem kell sokat magyarázni, ezek a kifejezésed (amire blogcikket, landing oldalt akarsz optimalizálni) rokonértelmű megfelelői (pl. iskolakezdés kapcsán a tanévkezdés, sulikezdés lehet ilyen). A további kapcsolódó kifejezések körébe, amiket érdemes még használni a szövegben, beletartoznak: 

  • az esetleges formaváltozatok, variációk (pl. gyerek vs gyermek, törölköző vs törülköző),
  • a szemantikailag a témához kapcsolódó kifejezések (ha pl. az „autóalkatrész” kifejezésre optimalizált egy webhely/oldal, a Google feltételezi, hogy a futómű, váltó, ablaktörlő és egyéb autóalkatrészekkel kapcsolatos kifejezések is meg fognak jelenni),
  • olyan long-tail kifejezések, amikre a téma kapcsán nagy az érdeklődés (pl. mosógépvásárlás előtt informálódási szándékkal gyakran keresnek rá a „legjobb mosógépek” kifejezésre, amivel a legnépszerűbb típusokat, márkákat akarják az emberek felkutatni, illetve a „milyen mosógépet vásároljak?” kifejezésre is, amivel a legfontosabb mosógépvásárlási szempontokra kíváncsiak – ahol ezeket az információkat megtalálják, ott nagyobb eséllyel fognak vásárolni is, így mindenképp érdemes kitérni ezekre a kérdésekre is egy informatív tartalomban),
  • az egyéb alternatívák a fő kulcsszóra (pl. Harry Potter-ajándékok vs Harry Potter-es ajándékok). 

Ez így hirtelen sok előkészületnek tűnik egyetlen blogposzt vagy landing oldal kapcsán? Ne aggódj, ezeket a releváns és SEO-szempontból igen hasznos kifejezéseket gépi segítséggel maximum néhány perc össze lehet gyűjteni, tippeket is adunk hozzá alább a cikkben.

 

Hogyan erősítik a SEO stratégiát és a SERP pozíciót a szinonimák és a fő kulcsszóhoz kapcsolódó, releváns kifejezések?

 

6 lényeges okot gyűjtöttünk össze, amiért a szinonimák és egyéb kifejezések használata javasolt SEO szempontból, nézzük őket sorban. 

 

1. A Google ismeri és figyeli a fő kulcsszó szinonimáit és az egyéb releváns kifejezéseket, és ez egyre inkább így lesz

 

Kezdjük rögtön a legalapabb okkal: a Google többé-kevésbé már tudja és keresi is a szövegben a fő kulcsszó szinonimáit és kapcsolódó kifejezéseit, így bátran használhatod őket. Mi több, egyre inkább az a tendencia, hogy az algoritmus összességében vizsgál egy tartalmat, a témára fókuszál, és nem szorítkozik csak egyes kulcsszavakra és a megjelenésük számra a szövegben, így a tartalomgyártóknak sem ajánljuk SEO-szempontból, hogy (kizárólag) a fő kulcsszó minél gyakoribb ismétlésére törekedjenek.

 

2. A szinonimák és variánsok optimalizálják a kulcsszósűrűséget

 

A kulcsszóhalmozás (egy kulcsszó indokolatlanul sokszor említése), nemcsak hogy nem előny ma már a SEO-ban, hanem egyenesen negatív következményei vannak. A Google a kulcsszóval “telespamelt” tartalmakat bünteti és hátra sorolja. Hogy egészen pontosan mi a megfelelő arány, egy kulcsszónak hányszor kell szerepelnie adott egységnyi szövegben az előnyös rangsoroláshoz, arra (sajnos vagy nem sajnos) nincs egy számszerűen megadható válasz (bár becslések vannak  az optimális kulcsszósűrűségre, amit egy másik cikkben részletezünk), a rokon értelmű szavak és az egyéb kapcsolódó kifejezések használata egyértelműen színesíteni a szóhasználatunkat, és segít elkerülni a fő kulcsszó túl gyakori használatát, vagyis optimalizálják a kulcsszósűrűséget is.

 

3. Jobb olvashatóság és jobb felhasználói élmény = jobb rangsorolás

 

További érv a szinonimák és egyéb variációk használata mellett SEO-szempontból, hogy javítják a szöveg olvashatóságát, ezzel együtt a felhasználói élményt is az olvasó számára. 

Gondolj bele, mennyivel könnyebb és kellemesebb egy szöveget olvasni, ami nincs tele szóismétléssel, hanem csak akkor említik a fő kulcsszót, amikor éppen helye van. A kulcsszóhalmozás elkerülése tehát nemcsak a Google algoritmusa miatt fontos, hanem azért is, hogy a felhasználókat az oldalon tartsuk.  A szöveg természetes hatást kelt és jól olvasható, a felhasználók több időt töltenek az oldalon, illetve csökken a visszafordulási arány is. Ez pedig a Google-nek egy jelzés, hogy a tartalom releváns, felhasználóbarát, ami a SERP pozíciónkban is meg fog nyilvánulni. 

Különösen a több szóból álló (long-tail) kulcsszavakra írt szövegekre igaz, hogy a fő kulcsszó gyakori ismétlése nagyon rontja az olvashatóságot, gépiessé teszi a szöveget. Amennyiben egy mosógépvásárlási szempontok bemutató cikket a “milyen mosógépet vegyek” fő kifejezésre akarnál optimalizálni, igencsak meggyűlne a bajod a többszöri említésével, hogy az természetesnek hasson, nemigaz?

 

4. A szinonimák és szemantikailag témába vágó kifejezések segítenek meghatározni a kontextust

 

A kulcsszósűrűség, olvashatóság és felhasználói élmény mellett a szinonimák és a szemantikailag releváns egyéb kifejezések további fontos szerepe a SEO-ban, hogy egyértelműsítik a kontextust, vagyis azt, hogy a fő kulcsszót és a témát egy tartalom milyen szemszögből használja, tárgyalja. Nem mindegy, hogy a “bölcsikezdés” kifejezést beírva a keresőbe egy anyuka arra kíváncsi, hogy milyen felszerelések szükségesek a bölcsődébe, amiket be kell szereznie, vagy a bölcsis beszoktatás nehézségeire keres megoldásokat. A fő kulcsszóhoz szemantikailag kapcsolódó kifejezések támpontokat adnak a Google-nek a kontextus értelmezéséhez, így ahhoz is, hogy a legrelevánsabb esetekben mutassa a tartalmaid, ezzel csökkentve a visszafordulás esélyét, és minőségibb látogatói réteget irányítva a weboldaladra. Ha ezek a kifejezések hiányoznak a szövegből, és sokan jönnek át az oldaladra, akik más kontextusban keresnek a fő kulcsszavadra, mint amiben te írsz róla, az magasabb visszapattanási arányhoz vezet, ami az oldalad rangsorát is lerontja. 

 

5. A Google kulcsszavak helyett témákban gondolkodik

 

Ahogy említettük, a Google is egyre inkább témákban gondolkodik kulcsszavak helyett, és igyekszik minél jobban megérteni a kontextust is. Minél jobban körül tudod írni a fő témád árnyalt fogalmazással, fontos résztémák érintésével a szemantikailag releváns kifejezésekre támaszkodva, a Google annál hitelesebbnek és informatívabbnak fogja értékeli a tartalmad. A szakértői tartalmak pedig előnyt élveznek a rangsorolásnál, így ezért is érdemes egy fő kulcsszó helyett egy témára és annak fogalomrendszerére koncentrálni egy tartalom tervezésénél.

 

6. A szinonimákra és kapcsolódó kifejezésekre is rangsorolódsz

 

Még egy jó ok a fő kulcsszó rokon értelmű megfelelői és kapcsolódó kifejezései használatára a SEO-ban, hogy ezek jobb láthatóságot és minőségibb forgalmat eredményeznek a weboldalon. Ez magától értetődő, ha belegondolsz: a fő kulcsszó csak a legnépszerűbb, de nem az egyetlen formája annak, ahogyan egy témára rákeresnek a felhasználók. A szinonimák és a szemantikailag releváns egyéb kifejezések használatával olyan kifejezésekre is meg fogsz jelenni a kereső találati oldalon, amikre egyébként nem jelentél volna, ha csupán a fő kulcsszóra fókuszálsz. 

 

Hogyan találj szinonimákat és kapcsolódó kifejezéseket?

 

Két nagyon egyszerű és ingyenes módszert említünk előbb (a hétköznapi agyjáratást, brainstromingot nem számítva), amikkel bárki elindulhat. Az egyik a szinonimaszótár vagy szinonimakereső és a tezaurusz (fogalomköri szótár) használata, amikre online megoldások is léteznek. Előbbi értelemszerűen a rokonértelmű szavakat, utóbbi az egy kifejezéssel értelmi összefüggésben álló szavakat mutatja meg. A másik a Google autocomplete funkciója, vagyis az a keresőmezőből legördülő lista, amit akkor látunk, amikor amikor elkezdünk beírni egy kereső kifejezést. Itt a legnépszerűbb keresési formákat fogjuk látni a beírt kulcsszó kapcsán, így képet kaphatunk arról, hogy a felhasználók pontosan mi iránt és milyen szóhasználattal érdeklődnek a témánk kapcsán. 

Google autocomplete funkció

 

Továbbá a Google azt is megmutatja, hogy egy keresőkifejezés kapcsán mik a “kapcsolódó keresések”, ehhez csak le kell görgetni a találati listaoldal aljára, és máris bővíthetjük tovább a relevánsakkal a listánkat. 

 

google kapcsolódó kifejezések lista a találati oldal alján

 

Ezeknél haladóbb és hatékonyabb módszer egy SEO kulcsszókutató tool alkalmazása, ami éppen arra lett kifejlesztve, hogy megmondja egy kulcsszó kapcsán, hogy milyen szinonimáira és egyéb releváns kifejezésekre keresnek a felhasználók, illetve milyen volumenben, nagyságrendben.

 

Hogyan használd (és hogyan ne) a kapcsolódó és hasonló kulcsszavakat?

 

A „hogyan használd” rész alatt nem kell atomfizikai mélységű fejtegetésekbe bocsátkoznunk, néhány egyszerű irányelv tudatosítása éppen elég. A lényeg: ahogyan a szövegírási “flow” során adja magát a szóhasználat a fő téma és az altémák tárgyalása során, az szinte biztosan rendben is lesz. Semmiképp nem kell előre megtervezni számszerűen, hogy mi hányszor forduljon elő a szövegben, a természetesség a legjobb rendezőelv ebben az esetben. Amennyire nem kell a fő kulcsszó, a szinonimák és az egyéb kapcsolódó kifejezések arányát és számát előre kitalálni, a fontos kifejezések listáját érdemes annál tudatosabban összeállítani. Szövegírás előtt legyen előtted a struktúra, hogy miről akarsz írni, illetve a szólista, amiket legalább egyszer említeni akarsz a szövegben, hogy aztán jobb eredményeket érhessen el a tartalmad. 

Még néhány tipp a szinonimák és a kapcsolódó kifejezések használatához a SEO-ban: 

  • a címben (H1) a fő kulcsszó mindenképp szerepeljen, H2 és további alcímekben a kapcsolódó kifejezéseket és szinonimákat is bátran használhatod
  • meta címben (title) a fő kulcsszót érdemes említeni, metaleírásban a fő kulcsszó és szinonimák, egyéb releváns kifejezések is megjelenhetnek
  • URL-ben is érdemes a fő kulcsszót szerepeltetni (nem a legerősebb rangsorolási tényező, de megosztásnál is előnyös a beszédes link, illetve az olvasónak is egy jelzés, hogy miről fog olvasni az oldalon)

A „hogyan ne használd” rész sem lesz hosszú: a szinonimáknál, mint a fő kulcsszónál is, ügyelni kell a túl gyakori használat kerülésére, és csak akkor alkalmazni a szövegben, amikor relevánsnak érzed. Ha pedig úgy látod, hogy a fő kulcsszóra nincs igazán jó alternatíva – pl. orvosi (szak)kifejezéseknél vagy olyan „elemi” jelentésű szavaknál, mint a víz vagy a só, ez azért előfordulhat – , akkor nem kell erőltetni a használatukat, mert csak félreviheti a tartalmat.

 

Források: 

  • https://yoast.com/use-synonyms-and-related-keywords/
  • https://www.searchenginejournal.com/synonyms-seo/346026/
  • https://www.semrush.com/blog/related-keywords/