A Google 2024. november 11-én elindította az idei harmadik (a márciusi és augusztusi etapok utáni) legújabb alap-algoritmus frissítését, amely várhatóan két hétig tart, és a lefutás befejezéséről és értesítenek majd. A core frissítések évente 2-4 alkalommal történnek, és jelentős változásokat hozhatnak a keresési eredményekben – a tapasztalat szerint az első és az utolsó pár napban láthatunk nagyobb változásokat a rangsorolásban. A Google célja továbbra is az ezzel a frissítéssel, hogy javítsa a keresési eredmények minőségét, előtérbe helyezve a felhasználók számára relevánsabb tartalmakat, és csökkentve a kizárólag keresőoptimalizálás céljából készült anyagok megjelenését.
Mire számíthatunk egy core algoritmusfrissítéskor?
Ilyenkor komolyabb átrendeződés is előfordulhat a rangsorolásokban, ami akár webhelyek forgalmát is érintheti. Amennyiben egy weboldalt negatívan érint a frissítés, valószínűleg a következő (vagy esetleg még későbbi) core frissítésig várnia kell a renking-helyreállítással, ha egyébként minőségi tartalmat készít a felhasználók igényeire szabva, vagy legalább a „lefokozás” után erre kezd el törekedni. Ennek ellenére a Search Engine Journal SEO szakértői azt javasolják, hogy ne kezdjük változtatásokba a frissítés lefutása idején, inkább várjuk meg a 2 hetes periódust, ráadásként még egy bő hetet, és utána értékeljük az eredményeket. Természetesen kövessük a Serarch Console-ban a forgalomváltozásokat, hiszen nyakunkon a karácsonyi szezon, és hasonlítsuk majd össze az adatokat az előző év azonos időszakával, illetve a core update előtti egységnyi (pl. 28 napos) periódust egy, bőven a lefutás utáni egységnyi (pl. 28 napos) periódussal – ezt javasolja egyébként a webhelytulajoknak a Google Search Central útmutató is. A Google Search Console összehasonlító funkciója ebben segítséget nyújthat (itt egy kis gyakorlati bemutató ehhez, ld alább).
De mégis mit keressünk? Olyan oldalakat, amelyeket, amelyek 10-20+ pozícióvisszaesést szenvedtek el – ezeket külön is meg kell vizsgálnunk és a javításukon dolgoznunk a techóriás tanácsai alapján.
Azt viszont fontos megérteni, hogy a rangsorbeli visszaesések hátterében nem mindig a tartalom minősége áll. Előfordul az úgynevezett „intent shift„ (vagyis a keresési szándék megváltozása) jelenség, amikor a Google a felhasználói viselkedési adatok alapján felméri, hogy a keresők más jellegű tartalmakat kezdenek előnyben részesíteni egy adott kifejezésre, így a találati listát is ennek megfelelően alakítják át az algoritmusok. Ha péládul eddig egy kulcsszóra top helyen rangsoroltál pl. egy oktatóvideóval, de most visszacsúsztál min. 4-5 pozíciót, miközben a top helyeken webáruház ajánlatok kezdtek el megjelenni, az nem azt jelenti, hogy az oktatóanyagod tartalmával vagy SEO-jával van gond, hanem azt, hogy a felhasználói szándék meváltozott: az információkereséstől inkább a vásárlás irányába mozdult el, és erre a Google találati listának is reagálnia kell, és tükröznie, kielégítenie az újabb felhasználói igényeket.
Mit látunk eddig a core update hatásából néhány nap után?
A BrighEdge adatai alapján (akik több millió kulcsszót monitoroznak) több érdekesség is látszik a frissítés kapcsán és a volatilitást (a találati lista változékonyságát, ingadozását) illetően. Az egyik – bár ez nem érinti egyelőre a magyar webet –, hogy az AI válaszok (AI Overview, röviden AIO) és az organikus találatok egyre inkább összehangolódnak. Tehát egy elöl szereplő weboldal egyre nagyobb eséllyel kerül be az AIO forrásai közé. A másik, hogy komoly átrendeződések kezdődtek meg a top 10 helyezések (+10,6% változás a volatilitási mutatókban) és a 21-30. helyezések között is (+23,3%), míg a 11-20. pozíciók környékén a mérések szerint némileg mérséklődött az rangsoringadozás (-5,9%) a felmérések szerint.
Azt is fontos kiemelni, hogy iparágtól függően eltérhet, hogy milyen mértékű változások rajzolódnak ki a SERP-en. Globálisan az látszik, hogy jelentős változásokat figyelhetünk meg az e-kereskedelmi lekérdezésekben, valamint mérsékelt változásokat az oktatással kapcsolatos lekérdezésekben, míg az egészségügyi és a B2B tech témákban nem vagy alig mozdul meg a találati lista.
Összességében egyelőre nincs teendő a core frissítés lefutásáig, akár látunk ingadozásokat a saját iparágunkban vagy akár a weboldalunk forgalmában, akár nem. Bő két hét múlva viszont érdemes lesz átnézni a Search Console adatokat, hogy tapasztaltunk-e visszaesést, és ha igen, milyen oldalaknál, milyen keresőszavakra. Ezeket a tartalmakat szinte biztosan optimalizálni kell majd, újra megvizsgálva a keresési szándékot, a keresőkifejezésre vonatkozó új találati listát, hogy kik szerepelnek az élen, milyen tartalmakkal, majd levonni a következtetéseket, hogy ehhez képest nekünk milyen változtatásokat célszerű eszközölni, amik a felhasználóknak és a keresőrobotoknak is tetszik majd.