Szeptember 3-án lezárult a Google alapalgoritmus frissítése (más néven core update), amelyet augusztus 15-én indítottak útjára. Az eredmények akár idő közben is megmutatkozhattak egyes oldalak pozícióján, de az összképet csak néhány nap múlva fogjuk tudni egyben látni és értékelni, mivel a Google Search Console pár napos csúszásban lehet az adatok mutatásával.

 

Miért volt szükség erre az algoritmusfrissítésre?

Az új alap algoritmus frissítés a Google szerint figyelembe veszi a tartalomkésztők és kisebb brandek tapasztalatait és kritikáit, amelyeket az elmúlt core frissítések kapcsán osztottak meg a SEO nagyközönséggel. A korábbi update-ek jellemzően előnyben részesítették a nagyobb márkákat a rangsorolási oldalon (SERP), és több olyan kisebb site-ot sújtottak büntetéssel, pozíciócsökkentéssel, amelyek egyébként rendben lévő (nem spam, sőt akár értékes és egyedi) tartalmat kínáltak a látogatóknak. Ennek egyik kiemelkedő esete volt a tavaly őszi Hasznos Tartalom algoritmus frissítése (amely időközben beépült a core algoritmusba) és az általa okozott károk a kisebb független oldalak körében, de az idei márciusi alapalgoritmus frissítés is igen komoly mozgásokat eredményezett a találati listákon. Ezekről további dokumentációt és konkrét eseteket itt olvashatsz.

Az algoritmust bemutató leírásban külön kiemelik, hogy az értékadó tartalmak és oldalak erősítése a cél a rangsorban, és azok a tartalmak, amelyek túlságosan SEO-központúak a felhasználói igények figyelembe vétele nélkül, azok láthatóságát próbálják csökkenteni.

 

A dokumentáció kiegészült gyakorlati tanácsokkal

A core algoritmus súgódokumentációt is frissítették, további konkrétabb tanácsokkal arra nézve, hogy hogyan lehet értékelni a Search Console-ban az eredményeket, megérteni a tömeges pozícióvisszaesések vagy kiugrások okait.

A „Check if there’s a traffic drop in Search Console” (Nézd meg, van-e forgalomcsökkenés a Search Console-ban) rész lépésről lépésre útmutatást ad a Search Console használatához annak meghatározására, hogy az alapfrissítés érintette-e a webhelyet. Ezek a tanácsok:

  • Az alapfrissítés befejezésének ellenőrzése a Search Status irányítópulton.
  • Várj legalább egy hetet az elemzések megkezdésével, miután a frissítés lezárult.
  • Hasonlítsd össze a keresési teljesítményt a frissítés előtti és utáni adatokkal a rangsorbeli változások azonosításához.
  • Elemezd külön-külön a különböző keresési típusokat (web, kép, videó, hírek).

Az „Assessing a large drop in position” (Nagy pozíciócsökkenés értékelése) rész olyan webhelyek számára nyújt útmutatást, amelyek jelentős rangsorbeli csökkenést tapasztaltak egy alapfrissítés után. Itt azt ajánlják, hogy alaposan értékeld a webhely tartalmát a Google minőségi irányelvei alapján, különös tekintettel azokra az oldalakra, amelyeket leginkább érintett a frissítés. Ehhez segítséget nyújtanak a Helpful Content Update dokumentációban olvasható tartalomellenőrző kérdések.

Még néhány újdonság a dokumentációban: a fejlesztések végrehajtásához útmutató javasolják, hogy a lényegi feladatokra helyezzük a hangsúlyt a gyors megoldásokkal szemben, a tartalom törlését csak végső megoldásként alkalmazd, mivel a tartalom eltávolítása azt sugallja, hogy az eredetileg a keresőmotorok számára készült a tartalom, nem a felhasználóknak. Emellett a záró részben pedig kiemelik, hogy akár több hónapig is eltarthat, amíg a teljes hatás megjelenik.

 

Honnan tudom, hogy érintette az oldalamat a core update?

Az adatok értékelésével érdemes tehát még pár napot várni, aztán pedig a legutóbbi periódust összevetni a tavalyi év hasonló szakaszával, hogy lásd a szezonális ingadozásokat. Amennyiben a tendencia változott az előző évhez képest, lehetséges, hogy a core frissítése vagy az augusztus közepi, rangsorolást is érintő hiba is belejátszhat a változásokba.