A Google szakértője, Gary Illyes állítása szerint a SEO szakembereknek érdemes odafigyelni egy új trendre, amely egyre inkább szerepet kap a keresési oldalakon. Ez pedig a SERP funkciók (Search Engine Results Page, vagyis a keresőmotorok eredményeket listázó oldala egy lekérdezés után) számának csökkenése és egyszerűsödése. Az eltűnő feature-ök közé tartozik a How To és FAQ (Gyakran Ismételt Kérdések) funkció is, amelyekből biztosan drasztikusan kevesebbet láthatunk majd a jövőben a keresési eredmények között. Ezt a GSC adatok is igazolják.

twitter post about the disappearence of FAQ and How to snippets on SERP

Gary Illyes reagált azokra a spekulációkra, miszerint a Google az AI-alapú válaszok SGE-re  (Google Generatív Élmény) történő áttérése miatt távolított volna el bizonyos funkciókat. Illyes elmondta, hogy ez nem a cél, a How To és FAQ kivonatok eltávolítása a Google Keresésből nem az SGE teljes elindítását megelőző lépés.  ez lehetővé teszi a Google számára, hogy „más dolgokkal” kísérletezzen.

„A változtatás célja nem az AI-nak kedvezés. Az a cél, hogy letisztultabb eredmények legyen láthatók az találati oldalakon. Nem szabadítunk fel teret x vagy y számára” – mondta el a Google szakembere a Pubcon Pro-n Austinban.

A cél tehát a keresési eredmények egyszerűsítése. Az Illyes által elmondott kulcs tényezők között az egyik az volt, hogy a Google elkezdte eltávolítani azokat a SERP funkciókat, amelyeket a Google felhasználók nem használtak vagy nem találtak hasznosnak. Ide tartozik a videó thumbnailekre váltás áprilisban, most pedig a How To kivonatok eltávolításán, illetve a FAQ (GYIK) kivonatok láthatóságának jelentős csökkentésén van a fókusz.

A Google vezérigazgatója, Sundar Pichai jövőképe a Google számára úgy fest, hogy elmozdul a 10 kék link ötletétől a következő évtizedben. Bár Illyes rámutatott, hogy ez a 10 kék link az egyetlen stabil elem volt a SERP-en a Google létezésének elmúlt 25 évében, így e tekintetben drasztikus és gyors változások valószínűleg nem várhatók.

Illyes megjegyezte, hogy a Google sok új feature-rrel kísérletezhet azáltal, hogy leveszi az oldalakról a nem használt SERP funkciókat. A szakemebr azt is kifogásolta, hogy a SEO-sok időnként túl sok figyelmet és erőforrást szentelnek „csillogó újdonságoknak”  (ilyen például a Core Web Vitals). Óva intett attól, hogy hosszú távú stratégiát tervezzünk a keresési funkciók köré, elvégre ezek élettartama és kiszámíthatósága jóval kisebb voluemenű, mint a 10 kék linké.

„A 10 kék linkre akarjon mindenki alapozni” – hangzik Illyes tanácsa a SEO szakemberek számára. Ezt embereknek szóló írással és a tartalmak közötti linkek, összekapcsolások megvalósításával tehetjük meg a Google képviselője szerint.

Érdekes lesz látni, hogy a Google folytatja-e a SERP funkciók eltávolítását idén. A szakember utalt rá, hogy erre külön érdemes lesz figyelni a jövőben a SEO szakmában tevékenykedőknek. Az persze nem változott az elmúlt 25 évhez képest, hogy „a siker kulcsa az eredeti, emberek számára készült, segítőkész tartalom közzététele”, így bár fél kezünket érdemes lesz rajta tartani a SERP ütőerén, az alap stratégiánkat nem kell, hogy túlságosan befolyásolják az időszakos változások. Illyes szerint fontos, hogy meggyőzzük az embereket mélyreható és egyedi tartalmakkal arról, hogy megbízhatóak vagyunk és hiteles források vagyunk a témáinkban, és ezt nem kompenzálják a SERP funkciókba esetlegesen bekerülő virális tartalmak.