A Google bejelentette, hogy 2023 szeptemberében frissítik a Hasznos tartalom algoritmust, ami két fontos változással is jár a weboldalak rangsorolását illetően. A bejelentés Twitteren jelent meg, és a szeptember 14-i dátumot jelölte meg kezdőnapként. A frissítés várhatóan 2 hét alatt fut majd le (ezt itt lehet ellenőrizni), és úgy tűnik, lazábban fogja kezelni a gépi generált tartalmakat, míg a harmadik féltől származó tartalmakkal szemben figyelmeztetéseket fogalmaztak meg. A Google emellett további adalékokkal egészítette ki a HCU dokumentációját, péládul tanácsokat adnak arra az esetre, ha egy weboldal látogatókat vesztene a Hasznos Tartalom algoritmusfrissítés következtében.

A Google Hasznos Tartalom Rendszerének célja a minőségi tartalom előtérbe helyezése és azon tartalmak keresési láthatóságának csökkentése, amelyek nem tekinthetők hasznosnak. Ez rendszer az oldalak rangsorolásáért felelős többi rendszerrel, algoritmussal együttműködve látja el a feladatát. E rendszer elsődleges feladata, hogy beazonosítsa, milyen minőségi tényezők, jelek alapján tekinthető egy tartalom hasznosnak.

 

Miről szól a szeptemberi Hasznos Tartalom algoritmusrissítés?

A Google módosította a Hasznos Tartalom Rendszerének dokumentációját, és a SEJ összegzése alapján három területen vezetett be útmutatást:

  1. Lazítottak az automatikusan generált tartalmakra vonatkozó iránymutatásokon.
  2. Útmutatást adtak a harmadik féltől származó tartalmak aldomaineken való elhelyezéséhez.
  3. Tanácsokat kínálnak arra az esetre, ha weboldala látogatókat veszít egy Hasznos Tartalom frissítés következtében.

Nézzük sorban a fenti pontokat, kezdve az elsővel, miszerint a Google lazít az automatikusan generált tartalommal kapcsolatos útmutatásán.

 

A Google enyhít a gépi tartalmak megítélésén

A Google korábbi álláspontja az automatikusan generált tartalmakról kihangsúlyozta, hogy a Hasznos Tartalom rendszer az ember által készített tartalmat részesíti előnyben. Az „ember által készített” rész eltávolításra került a dokumentációból (ld. kép alább), ami változást jelez a Google hozzáállásában az AI által generált tartalmakhoz, így jobban összehangolva azt más, látszólag ellentmondó AI-tartalommal kapcsolatos útmutatásokkal.

 

helpful content update new documentation

 

Harmadik féltől származó tartalomra vonatkozó előírások

Ami a 2. pontot illeti, hosszabb ideje tartó trend, hogy harmadik féltől származó tartalmakat elhelyeznek főoldalon vagy aloldalakon a weboldal tulajdonosok. Az ilyen stratégiák mögötti cél az lehet, hogy a főoldal rangsorolási ereje elősegítse az aldomain tartalmának jobb rangsorolását.

A Google 2023-as szeptemberi Hasznos Tartalom frissítése változást hoz ebben, méghozzá várhatóan negatívan érintheti azokat a weboldalakat, amelyek bárhol, akár az aldomaineken is harmadik féltől származó tartalmakat helyeznek el. Így hangzik a Google tanácsa erre az esetre:

Ha harmadik féltől származó tartalmat helyez el a fő oldalán vagy aldomainjein, vegye figyelembe, hogy az ilyen tartalmak bekerülhetnek az általunk generált weboldal-szintű jelzések közé, mint például a tartalom hasznossága. Ebből kifolyólag, ha a tartalom nagyrészt független az oldal céljától vagy nem a fő domain szigorú felügyelete alatt készült, javasoljuk, hogy azt blokkolja a Google indexelése elől.

helpful content documentation

A publikálóknak érdemes komolyan venniük ezt az útmutatást, különösen azt a részt, amely a tartalom relevanciájára és a szoros felügyelet alatti létrehozásra vonatkozik.

 

A Hasznos Tartalom „Önértékelési” Útmutató is kiegészült

Módosításokat végeztek az. ún. Google Hasznos Tartalom Önértékelési útmutatójában, amely a segítőkész, megbízható és az emberekre fókuszáló tartalom létrehozására irányul.

Az weboldaltulajonosoknak szóló, saját tartalmuk értékelését segítő útmutatóhoz az alábbi új tanácsokat adták hozzá:

  1. Az első változtatás az „felülvizsgált” szó hozzáadása, a mondat többi része változatlan maradt. Jelenleg a kérdés így hangzik: Ez a tartalom egy szakértő vagy lelkes érdeklődő által íródott vagy felülvizsgált, aki nyilvánvalóan jól ismeri a témát?
  2. Egy újabb kiegészítés egy oldal hamis frissítéséről szól:
    Megváltoztatja a módosítás dátumát, hogy frissnek tűnjenek, miközben a tartalom lényegében nem változott?
  3. Az utolsó hozzáadott rész is az újdonság látszatának keltéséről szól:
    Sok új tartalmat ad hozzá vagy sok régi tartalmat távolít el elsősorban azért, mert úgy gondolja, hogy ez összességében javítani fogja a keresési rangsorolását azáltal, hogy weboldala „frissnek” tűnik? (Nem, nem fogja.)

 

Újabb tanácsok a Hasznos Tartalom algoritmusfrissítés súlytotta oldalak felépüléséhez

A Google új iránymutatásokat adott arra vonatkozóan is, hogy mit tegyen egy weboldal, ha bármelyik Hasznos Tartalom Frissítés negatívan érinti. A dokumentációhoz adott új bekezdés azt javasolja, azonosítsuk a nem segítőkész tartalmat az oldalunkon, és távolítsuk el vagy cseréljük le azt.

Az új kiegészítés magyar fordításban:

Ha változást észlelt a forgalomban, amelyről úgy gondolja, hogy a rangsorolási frissítéssel függ össze, akkor értékelje felül tartalmát és javítsa vagy távolítsa el azt, amely nem tűnik segítőkésznek.

Segítségnyújtó oldalunkon, amely a segítőkész, megbízható és emberekre fókuszáló tartalom létrehozásával foglalkozik, olyan kérdések találhatók, amelyeket felhasználhat tartalma értékeléséhez és sikeressé tételéhez a Hasznos tartalom rendszerében.”