A Google ajánlása szerint ez nem jó stratégia, mutatjuk, mit érdemes helyette csinálni.


A 404-es hibakód azt jelzi, hogy egy adott URL nem található a weboldalon. Ez természetes jelenség minden weboldal életében, hiszen a tartalmak változhatnak, termékek kikerülhetnek a kínálatból vagy akár egy egyszerű elírás miatt is létrejöhetnek nem létező oldalak. Sokan azt gondolják, hogy a 404-es oldalak főoldalra való átirányítása javít a felhasználói élményen és SEO szempontból is előnyös, de ez valójában több problémát is felvet.

Miért nem ajánlott a 404-es oldalakat a főoldalra irányítani?

Martin Splitt, a Google munkatársa nemrégiben egyértelműen kijelentette a SEO Office Hours videósorozat március 6-i részében, hogy a 404-es hibakódok főoldalra való átirányítása rossz gyakorlat SEO szempontból. Itt nézhető meg a videó releváns szakasza:

1. Rossz felhasználói élmény

Amikor egy felhasználó egy adott aloldalt keres, de helyette a főoldalra kerül, az frusztráló lehet számára. Ez zavart okoz, mert nem világos, hogy miért történt az átirányítás, és gyakran eredményezhet gyors visszalépést a keresőből (bounce rate növekedése), ami hosszú távon káros a weboldal teljesítményére.

2. Zavarja a keresőmotorokat

A Google és más keresőmotorok egy átirányított 404-es oldalt nem megfelelően tudnak kezelni. Ha a főoldalra történő átirányításokat tömegesen alkalmazzák, a Google ezeket soft 404-ként kezelheti, vagyis továbbra is hibásnak ítéli az URL-t, miközben az nem szolgáltat megfelelő információt a keresőrobotoknak.

3. A Weboldal SEO teljesítményét rontja

Mivel az átirányítás nem vezet releváns tartalomra, a keresőmotorok nem tudják helyesen feltérképezni az oldalakat. Ez azt eredményezheti, hogy a weboldal veszít az indexelt oldalak számából, csökken a rangsorolás és a keresési láthatóság is romlik.

4. Megnehezíti a weboldal hibáinak kiszűrését

Ha egy 404-es oldal automatikusan a főoldalra irányít, akkor az analitikai eszközök nem tudják megfelelően azonosítani a hibás linkeket és a hiányzó tartalmakat. Ez akadályozza a weboldal karbantartását és optimalizálását.

Helyes alternatívák a 404-es oldalak kezelésére

Ebben a Search Engine Journal szakértői tanácsait érdemes követni.

1. Hagyjuk meg a 404-es oldalt

Egy jól megtervezett 404-es oldal segíthet a felhasználóknak továbblépni az oldalon anélkül, hogy elhagynák azt. Tartalmazhat keresőmezőt, népszerű oldalak listáját vagy egyéb navigációs lehetőségeket.

2. 301-es átirányítás releváns tartalomra

Ha egy oldal végleg megszűnik, de van egy releváns helyettesítő tartalom, akkor érdemes a 301-es átirányítást használni. Például:

  • Egy kifutott termékoldalt a hasonló termékek kategóriaoldalára irányíthatunk.
  • Egy törölt blogposzt helyett egy hasonló témájú, újabb bejegyzést ajánlhatunk.

3. 410-es kód használata

Ha biztosak vagyunk benne, hogy az oldal végleg eltűnt, és nem akarjuk, hogy a keresőmotorok többé indexeljék, a 410-es HTTP státuszkódot alkalmazhatjuk. Ez jelzi a keresőmotorok számára, hogy az oldal nem ideiglenesen, hanem véglegesen törölve lett.

Összefoglalásul

A 404-es hibák elkerülhetetlenek, de a helyes kezelésük kulcsfontosságú a felhasználói élmény és a keresőoptimalizálás szempontjából. A főoldalra történő átirányítás helyett inkább érdemes jól megtervezett 404-es oldalt, releváns 301-es átirányításokat vagy a megfelelő HTTP státuszkódokat alkalmazni. Ezzel nemcsak a látogatóink elégedettségét növeljük, hanem a weboldal SEO teljesítményét is optimalizáljuk.


Ez a blogcikk az internetsolutions.hu szakértői anyaga.