A social media korában már hozzászokhattunk ahhoz, hogy a szövegek integrált, teljes jogú részét képezik az emojik is. Nap mint találkozunk velük csetüzenetekben és a social media felületeken. Viszont éppen emiatt sokak szemében a használatuk erre a közegre limitálódik, és más kontextusban nem gondolnak a használatára. Pedig ha hiszed, ha nem, emojikat éppenséggel a title-ben és a meta leírásban is használhatsz. Ebben a cikkben bemutatjuk, miért és hogyan érdemes (és hogyan nem) használni a hangulatjeleket, hogy ne hátrányára, hanem a webes SEO szövegek előnyére váljanak.
Tartalom
Egy kis bevezető: miért olyan népszerűek az emojik?
A legtermészetesebb módon használjuk ezeket a kis piktogramokat az online kommunikációban, de mégis miért? Először is, színesek és vizuálisan látványosak, így jóval kifejezőbbek tudnak lenni, mintha karakterrel akarnánk ugyanazt elmondani helyettük. A metakommunikációs jelzésekkel (arckifejezés, kézgesztusok) nagyszerűen érzékeltethetők érzelmi reakciók, de más szimbólumok is alkalmasak, hogy feldobjuk velük a mondanivalónkat. Aztán, nemcsak feldobhatjuk velük a mondandónkat, de le is rövidíthetjük. Mondatrészeket és komplett mondatokat is kiválthatunk velük, ami a social media gyorsan pörgő világában és interakcióiban kincset ér. A népszerűségüket pedig mi sem mutatja jobban, mint hogy 2015-ben a sírva nevetős emotikont (vagy ezt: ?) az év szavának („szavának”) választotta az Oxfordi Egyetem.
Milyen előnyei lehetnek az emojiknak a title-ben és a meta leírásban?
A legörvendetesebb válasz az lenne, ha az emojik használata a metákban automatikusan jobb pozíciót is garantálna egy weboldalnak, de ennyire azért nem egyszerű a helyzet. A Google hivatalos álláspontja alapján (ld. Google Search Central virtuális konferencia, 2022. január 28.) nyugodtan használhatók emojik a meta adatokban, de direkt hatással nem lesznek a rangsorolásra. A tapasztalatok azt mutatják, hogy közvetett módon viszont segíthetnek a keresőoptimalizálásban. Lássuk, hogyan.
1. A Google támogatja az emojikkal való keresést
Például azért, mert a Google támogatja az emojit tartalmazó keresőkifejezéseket. Próbáld ki! Tegyél be a keresőmezőbe egy hamburger emojit (?) és írd mellé lakóhelyedet. Nagy valószínűséggel burgerezőket és hamburgert is áruló éttermeket fog kilistázni a Google a lakóhelyed közeléből, de előnyben részesítheti azokat a találatokat, ahol a hamburger emoji is megjelenik a címben, leírásban, ahogyan alább is láthatod.
2. Segíthetnek kitűnni a találatok közül (és növelni az átkattintásokat a weboldaladra)
Az emojik azzal, hogy színesek, vidámak és figyelemfelkeltőek, segítenek kitűnni a kereső találati listaoldalon, így növelhetik az átkattintási arányt a weboldaladra. Az organikus forgalom növekedése pedig a helyezésedre is jó hatással lehet. Ez persze nincs kőbe vésve, az emojik a title-ben vagy a metaleírásban nem fognak automatikusan CTR növekedést csinálni. Átfogó felmérések erre vonatkozóan még nincsenek, de érdemes vele kísérletezni, bizonyos keretek között és bizonyos útmutatásokat figyelembe véve. A nem megfelelő használatuk viszont rosszul is elsülhet, és vissza is vetheti az átkattintási arányt, úgyhogy csak óvatosan.
Ez kisebb felmérések is alátámasztják. Egy teszt keretében megnézték, hogy (ital)receptes oldalak esetében milyen hatással van az organikus forgalomra, ha a title-ben használják a koktél emojit (vagyis ezt: ?). Az eredmények átlagosan 11,3%-os forgalomnövekedést mutattak, és a résztvevők 41%-a tapasztalt valamilyen mértékű emelkedést az organikus látogatók számában — 40% nem érzékelt változást, míg 19% szerint negatívan hatott az emojihasználat a keresőből érkező forgalomra. Egy másik kis volumenű teszt során azt találták, hogy a meta leírásban szereplő számok kicserélése számjegyes emojikra (pl. 125 helyett 1️, 2️, 5️ szimbólumok használata) 5%-os visszaesést okozott a korábbi organikus forgalomhoz viszonyítva. Hogy ennek pontosan mi volt az oka, például a nem megfelelő megjelenés, a számjegyek nehéz olvashatósága vagy nem-professzionális benyomás keltése, nem derül ki a kutatásból, az viszont igen, hogy nem mindegy, hogyan és milyen emojikat használunk a meta szövegekben.
3. Fiatalabb látogatói réteget célozhatsz meg velük
Az emoji használata természetesen nem mindenkor helyénvaló. Egy sírkőkereskedőnek vagy koporsókészítőnek nem ajánlatos semmilyen témába vágó emojit használni, mivel felettébb morbid, és az átkattintások terén feltehetően kontraproduktív lenne a hatása. Ugyanakkor a fiatalabbakat könnyebb elérni emojik használatával a webszövegekben, és a márkánk megjelenését is játékosabbá, lazábbá, fiatalosabbá teheti. Ha tiniknek, fiatal felnőtteknek szóló terméked/szolgáltatásod van, vagy szeretnéd a célközönséged fiatalítani, az emojik használata (tesztelése) a title-ben és a meta leírásban segíthet elérni ezt a célodat, és növelni az átkattintásokat a fiatalabb userek között.
4. Youtube videók emojikkal a címükben jobb rangsorolásban részesülhetnek
Ha rendszeresen csinálsz Youtube videókat (főleg edukáló, oktató jellegű “how-to” videókat), akkor még eggyel több okod van, hogy teszteld az emojik használatát a webszövegeidben. A videócímek emojival nagyobb elköteleződést és nézettséget tudhatnak magukénak, ezt pedig 2022-ben, amikor a videós találatokat egyre inkább kiemelten kezeli a Google, érdemes kihasználni. Ha tehát kereshetőbbé tennéd a videóidat, és a márkád imidzsébe jól illeszkednek az emojik, akkor ajánlatos tesztelned releváns emojikat a címben, leírásban, mert kedvezően hathat a rangsorolásra is. Alább mutatunk is egy példát erre.
5. A fizetett hirdetéseknél is növelhetik az átkattintási kedvet
Korábbi tesztekből tudjuk, hogy bár az általános irányelvek nem engedélyezik a használatát, az emojik ettől függetlenül meg-megjelenhetnek fizetett Google hirdetésekben. Akadtak is jelentkezők, akik A/B teszteket futtattak emojis és emoji nélküli verziókra, elég jó eredményekkel. Akár 30%-kal nagyobb CTR-t, ezzel összefüggésben pedig alacsonyabb kattintási költségeket, jobb minőségi pontszámot (Quality Score) és pozíciót tudtak realizálni az emojik megfelelő használatával. Ettől még óva intünk mindenkit, aki ebben a szürke zónában akarna kísérletezni a saját vagy pláne ügyfelei hirdetési fiókjaiban, az viszont levonható tanulságként, hogy a felhasználói reakciók pozitívak az emojikkal kapcsolatban, így a weboldal metaadatokat is érdemes lehet szimbólumokkal színesíteni, ahol szerencsére nem is ütközik semmilyen szabályba a használatuk.
Hogyan állj neki az emojik tesztelésének webes meta kontentekben?
Ahogyan már említettük, közvetlen bizonyíték nincs rá, hogy az emojik jobb pozícióba repítik a weboldalad a találatok között, és a Google sem ígér ilyet. Az organikus átkattintások és látogatók száma azonban növekedhet az oldaladon, ami a pozíciódon is javíthat. Ez éppen elég ok az emojikkal való kísérletezésre! Nézzük, milyen irányelvek mentén javasoljuk a tesztelést.
1. Vedd figyelembe az iparágad és a márkaüzeneted
Mindenképp vedd figyelembe, hogy milyen témában kommunikálsz. Az emojik egyes iparágakban jobban működhetnek, másokban viszont a szakértői státuszod ellen hathatnak. Például egészségügyi szolgáltatóként az emberek jóléte, egészségének megőrzése a célod. Egy ilyen márkát szeretünk megbízhatónak és segítőkésznek látni. Tudja ezt az üzenetet támogatni az emojik használata, vagy inkább rontja a reputációd és professzionális megítélésed? Nincs egyértelmű válasz, de feltehetően magasabb a rizikófaktor, mint például egy frissen nyitott kedves kis helyi kávézó esetében, ahol sokkal valószínűbb, hogy a megfelelő szimbólumok növelik a brand láthatóságát, konkurencia közül való kitűnését, és így az organikus online (és aztán offline) forgalmat is.
2. Vedd figyelembe a célcsoportod
Ahogyan már említettük, az emojik használata a meta szövegekben főleg a fiatalabb korosztály figyelmét keltheti fel. Nekik kommunikálsz elsősorban, vagy nekik is el szeretnél kezdeni kommunikálni? Akkor emojihasználatra (-tesztelésre) fel!
3. Csak mértékkel
Nem kell azért átesni a ló túloldalára sem, a túlzott emojihasználat „spammelős”, akár megbízhatatlan hatást kelthet, ami elriaszthatja a usereket az átkattintástól. Egyáltalán nem javasoljuk az összes oldalcímet és metaleírást átírni, és emojikkal teletűzdelni. Kezdésnek válassz ki néhány releváns oldalt erre a célra, és a címbe vagy a metaleírásba szúrj be egy-két témába vágó szimbólumot. Ha pozitívak az eredmények, érdemes ezt a gyakorlatot követni, ha nem, lehet, hogy nem a te területeden a leghasznosabb az alkalmazásuk.
4. Legyen releváns
Amennyire lehet, használj releváns, témába vágó piktogramokat. Emellett tesztelheted, hogy az általánosabb jelentésű emojik (csillag, szív, pipa stb.) mennyire hatékonyak, és hogyan adnak hozzá a szöveg jelentéséhez.
Az emojihasználat hátrányai, veszélyei
Ahogyan említettük, az emojik használata nem kockázatmentes, negatívan hatásuk is lehet. Az alábbiakban felsoroljuk a fő veszélyforrásokat, amik miatt kontraproduktív lehet a használatuk, ezért óvatosságra és elővigyázatosságra intünk az alkalmazásuk terén.
1. Változó kinézet, nem megjelenő emoji
A szimbólumok megjelenése függ a használt betűtípustól, az eszköztől, a böngészőtől. Emiatt néhány emoji máshogy nézhet ki mobilon, mint desktopon, vagy előfordulhat, hogy értelmetlen kriksz-kraksz, esetleg üres négyszög jelenik meg helyette. Ez pedig semmiképp sem növeli az átkattintási esélyeket, sőt.
2. A Google megszűnhet támogatni őket
Ahogyan már volt rá precedens 2015-ben, a Google megszűnhet támogatni az emojik használatát a metákban. Ha ez megtörténik, az eltávolításuk plusz munkát jelent az érintett oldalakon. Egyelőre azonban nincs ilyen kilátásban, így ettől talán kevésbé kell tartani.
3. Több helyet foglalhat, mint egy karakter
Bár a metaleírásnál nincs szigorú karakterlimit, a találati oldalon csupán 155 karakternyi snippet (kivonat) fog megjelenni belőle, így ennyibe kell beletuszkolni azokat az információkat, amiket a felhasználókkal meg akarunk osztani. Egyes emojik azonban több mint 1 karakternyi helyet is foglalhatnak, így ennyivel kevesebb hely marad a szövegnek a metaleírásban.
4. A Google felülírja a metaszövegeket, és ignorálhatja vagy szöveggel helyettesítheti az emojikat
A Google állásfoglalása szerint abszolút megengedett az emojik használata, azonban egyáltalán nem garantált a megjelenésük a listaoldalon. Különösen akkor nem, ha az emojit félrevezetőnek, irrelevánsnak érzékeli. Ez esetben figyelmen kívül hagyhatja, vagy a jelentésének megfelelő szót is használhat helyette. Döntse el mindenki, hogy ezt mennyire szeretné a saját esetében.
5. Csökkentheti a szövegek közérthetőségét
Ez főleg a látáskárosultak (képernyőolvasót használók) esetében igaz, akiknek nehéz vagy zavaró lehet az emojik (különösen, ha halmozottan, egymás után több jelenik meg) értelmezése. Itt egy szemléletes példa erre.
Mi a konklúzió, érdemes emojikkal kísérletezni a webhely metaadataiban, mint a cím és a metaleírás?
Igen, bizonyos feltételekkel. Az emojik vidám, színes, kifejező kis szimbólumok, ez nem vitás. Alkalmasak lehetnek a figyelem felkeltésére a listaoldalon, ami több kattintást és látogatót hozhat a weboldaladnak. A hasznosságuk azonban többtényezős, függ attól is, hogy milyen piacon és kiknek kommunikálsz. Nincs arra garancia, hogy az emojik használata a metaadatokban előnyösen befolyásolja majd az organikus forgalmadat, így gondold át, hogy a te weboldalad és márkád számára megéri-e a befektetett időt, energiát és kockázatot a kísérlezetés. Szerintünk próbálkozni érdemes (odafigyeléssel és mértékkel), folyamatosan monitorozva az eredményeket és felülvizsgálva a hasznosságukat.
Források:
- https://yoast.com/emojis-in-title-and-meta-description/
- https://www.searchenginejournal.com/google-says-emojis-wont-hurt-or-help-seo/436079/
- https://www.oberlo.com/blog/emoji-seo