A Google augusztus közepén jelentette be, hogy útnak indítja a Helpful Content Update vagy Hasznos tartalom néven ismert algoritmust. Mit kell tudni erről az új algoritmusfrissítésről, kiket érinthet negatívan, és hogyan lehet ezt elkerülni? Összefoglaljuk a cikkben.

 

A Google célja ezzel az új frissítéssel, hogy előnyben részesítse az emberek által, embereknek írt, hiteles, szakértői, értékes, felhasználókat és keresési szándékot kielégítő szövegeket a nem hasznos, emberek helyett SEO célból a keresőnek írt, esetleg gépileg generált (vagy fordított) rossz minőségű tartalmak helyett. Ez természetesen összhangban van az eddigi irányelvekkel és algoritmusműködéssel, de az utóbbi idők kritikái alapján úgy tűnt, a Google nem tudja elég hatékonyan szűrni az elszaporodó, elsősorban keresőnek írt tartalmakat. A felhasználók többször hangot adtak a frusztrációjuknak nyilvánosan, a közösségi médiában, hogy olyan, egyébként előre rangsorolt weboldalakra érkeznek a keresőből, amik csak azért kerülhettek magas pozícióba, mert erre tervezték őket, de nem feleltek meg a keresési igényeknek és szándéknak. Ezt a jelenséget kívánja orvosolni a Google az új frissítéssel, az elsősorban a keresőnek írt (sokszor gépi) szövegek hátrasorolásával és a hasznos, hiteles, „emberszagú”, felhasználó-központú kontentek felértékelésével.

 

Mikor lép életbe a Helpful Content Update (röviden HCU)?

 

Augusztus 18-án a Google kilátásba helyezte a Hasznos tartalom algoritmus implementálását, augusztus 25-én pedig meg is történt a bevezetés megkezdése. A Google tervei alapján 1-2 hétbe is beletelhet, mire a bevezetés lezáródik, és lefut az algoritmus. A HCU nem része az alapalgoritmusnak, hanem ezzel párhuzamosan fog futni, folyamatosan értékelve a tartalmakat. Egyelőre csak angol nyelvre készült el az algoritmus, vagyis az angol nyelvű keresésben és tartalmakban lehet számítani változásokra (az egyelőre még nem világos, mekkorákra) a SERP rangsorban az algoritmus hatására, de idővel valószínűleg több nyelven, így magyarul is megjelenik és bevezetésre kerül, így érdemes lesz figyelni a hatásokat.

 

Milyen típusú tartalmakat targetál, próbál kiszűrni a HCU?

 

Azok írt tartalmak, szövegek kerülnek kereszttűzbe, amiknek nem célja a felhasználók keresési szándékának (teljeskörű) kielégítése, az egyedi, hiteles, célcsoportra szabott, szakértői és mélyreható informálás, csupán a jó pozíció elérése a keresőben. Eddig sem volt különösebben érdemes csak a karakterszámra utazni, és semmitmondó tartalmakkal telepakolni egy weboldalt csupán SEO szempontok miatt, de innentől feltehetően tovább erősödik ez az irányelv. Ez egyébként erőteljesen hasonlít a 2011-es Panda algoritmusra, ami azóta is az alapalgritmus része (ellentétben a HCU-val).  

A Hasznos tartalom algoritmus nem targetál kiemelten semmilyen területet, de a Google elmondása alapján a következő területeken látták az algoritmus hatására a legnagyobb javulást a tesztek során:

  • online edukációs anyagok
  • művészet és szórakozás
  • (online) vásárlás
  • technológiával kapcsolatos témák

Többek között azért, mert jellemzően ezek azok a területek, ahol nagyobb a nem hasznos, nem egyedi (aggregált, esetleg generált), „SEO-first” kontentek aránya. A Search Engine Journal kérdésére a Google mondott is egy példát a fentiekkel kapcsolatosan. „Amikor egy új film kapcsán információt keresel, rábukkanhatsz olyan oldalakra, amik csupán összegyűjtött review-kat, visszajelzéseket tartalmaznak, de semmi újat nem tesznek ahhoz, ami már a weben amúgy is megtalálható. Ez nem túl hasznos, amikor új információra számítasz. Az új algoritmusnak köszönhetően (méginkább) előnyt fognak élvezni az egyedi tartalmak, hogy nagyobb valószínűséggel találkozz olyan információkkal, amikkel máshol nem találkozhatsz a neten.” Arra a kérdésre pedig, hogy az online edukációs anyagok alatt mit kell érteni pontosan, elmondták, hogy elsősorban nem a formális oktatóanyagokat, online kurzusokat, hanem tutoriálokat, útmutatókat,  amik célja — elméletileg — az, hogy valami újat tanítsanak, és a felhasználók is ezt várják tőlük. Ha ez nem teljesül, és csupán valamilyen gépileg generált tartalom szerepel az oldalon egyedi információk hozzáadása nélkül, az nagyobb eséllyel kaphat alacsony értékelést a Hasznos Tartalom algoritmustól. 

Azt fontos tehát megérteni, hogy a nem egyedi tartalmak szűrése a Google célja, hogy a felhasználók mindinkább eredeti tartalmakkal találkozzanak magasan rangsorolt pozíciókban a találati oldalon.  

Az ilyen SEO miatt születő tartalmak gyakran gépi tanuláson alapuló rendszerekkel írt szövegek, esetleg gépi fordítások, amik elég jól szerepelhetnek a találati listán, de csekély az értékük a felhasználók szemében. Ide tartozhatnak még a programmatic SEO tartalmak is az automatikusan generált landing page-eken, amiknek célja inkább a nagy keresési volumen kiszolgálása és forgalom generálása a sablon alapján felhúzott, akár több ezer hasonló langing oldallal, mint mélyreható információt szolgáltatni egy témában. Ilyen például a Tripadvisor utazási portál, ami a legtöbb olyan kérdésre, hogy mit csináljunk vagy milyen éttermekbe érdemes menni egy adott városban, szinte garantáltan az élen fog szerepelni, köszönhetően a programmatic SEO módszernek, ugyanakkor nem feltétlenül ezek az oldalak szolgáltatják a top minőségű tartalmat (felhasználói szempontból) egy témában.

 

Tripadvisor Chicago-cikk a Google találati oldalon

Tripadvisor Washington-cikk a Google találati oldalon

Tripadvisor Las Vegas-cikk a Google találati oldalon

 

Ezek persze egyelőre csak találgatások, nem ismerjük pontosan a HCU pontos működési elvét, és a Google szerint nincs specifikus tartalomtípus vagy terület, amire a frissítés fókuszálna. Tény, hogy az angol nyelvű weben jóval jellemzőbb a gép által írt vagy fordított szövegek, a tömegesen létrehozott programmatic landingek, az aggregált oldalak használata, így a magyar nyelvű weben inkább azok az oldalak lehetnek veszélyben, ahol nagyrészt felhasználói szempontokat, keresési szándékot figyelmen kívül hagyó, SEO-t kiszolgáltó szövegek születnek.

 

Hogyan hat a Hasznos tartalom algoritmus a weboldalakra?

 

Az egyik legfontosabb tudnivaló, hogy a HCU nem csak egy-egy aloldalt és rangsorolását érinti, hanem a teljes weboldalra vonatkozik. Ez azt jelenti, hogy nemcsak azok a weboldalak látják majd a negatív hatását, amelyek nagy mennyiségben publikálnak (kizárólag) rossz minőségű, felhasználókat nem segítő és nem egyedi tartalmat, hanem azok is, amelyeken ugyan van értékes tartalom, de arányaiban véve sok a nem hasznos kontent. Tehát a weboldalon lévő hasznos tartalmak sincsenek biztonságban, ezek rangsorolása is romlik, ha egyébként összességében sok a gyenge minőségű, SEO-központú tartalom a weboldalon. Éppen ezért a Google azt tanácsolja, hogy érdemes a nem hasznos szövegeket tartalmazó oldalakat noindex-re tenni akár ideiglenesen is, amíg a tartalom minőségén sikerül javítani, mert így az értékes tartalmak helyezése javulni fog. 

A másik fontos infó, hogy a Hasznos tartalom algoritmus súlyozott hatású, tehát egyes weboldalakat nagyobb „csapás” érhet, mint másokat, a nem hasznosnak minősülő tartalmak mennyiségétől függően. A sok és gyenge minőségű tartalmat publikáló weboldal jobban hátrasorolódhat, mint ahol kisebb a minőségi probléma a kontentekkel, és az arányuk is kevésbé szignifikáns.

A hasznos tartalom algoritmus egyébként nevéből is adódóan egy gépi tanuláson alapuló automatizált rendszer, nincs szó kézi műveletről  — persze emberi visszajelzésre, validálásra természetesen szükség van az algoritmus működését, eredményeit illetően, de emberi szemmel is megerősítést nyert, hogy az új rendszer javítja a keresőoldali találatok minőségét. A HCU egy új rangsorolási jelzést rendel a weboldalhoz, ami a rangsorolás meghatározásánál is szempont lesz, természetesen a megannyi többi között. 

 

Mi történik, ha nem mész át a Helpful Content Update szűrőjén, és alacsony hasznosságúnak értékeli a weboldalad tartalmait?

 

A Google blogbejegyzésében olvasható, hogy bár az algoritmus folyamatosan fut és (újra)értékeli az oldalakat, a negatív hatása jó ideig eltarthat, és nincs arra sem garancia, hogy a weboldalad rangsorolása visszaáll az eredetire, még akkor sem, ha törekszel kijavítani. Ez egyébként logikus: ha eddig SEO-központú kontentekkel sikerült a SERP top pozíciói közé kerülni bizonyos lekérdezésekre, amiket a felhasználók sem találtak hasznosnak, komoly változtatások nélkül nincs oka a Google-nek visszaadni az előnyös helyeket. A weboldalad „rehabilitásának” mértéke valószínűleg attól függhet, hogy milyen mértékben sikerült újratértékelned a tartalomgyártási módszereid és céljaid, javítani az oldalon lévő kontentek minőségén, illetve a hasznos-nem hasznos tartalmak arányán. Azonban még így is hónapokba telhet, mire javulást mutat a weboldalad pozíciója.

 

Honnan tudhatod, hogy potenciálisan nem hasznos tartalmakat hozol létre?

 

Természetesen a Google figyelmeztetéseket is ad ahhoz, hogy felismerd, ha nem jó úton jársz a tartalomkészítésben. Ha az alábbi kérdéssorra nagyrészt igennel felelsz, akkor újra kell gondolnod a tartalomgyártási szokásaidat és eszközeidet.

  • Elsősorban azért készítesz tartalmat, hogy forgalmat generálj a keresőből, nem pedig azért, hogy segítsen a felhasználóidnak?
  • Annak reményében hozol létre sok különböző témában tartalmat, hogy egy részük majd jól szerepel a találati oldalon?
  • Kiterjedt automatizálást használva készítesz tartalmakat számos témában?
  • Főként csak összefoglalod, amit mások mondtak, anélkül, hogy plusz értéket adnál hozzá? 
  • Csak azért írsz bizonyos témákról, mert azok felkapottak, és nem azért, mert fontos a felhasználóidnak, és amúgy is írnál róluk?
  • A tartalmaidat elolvasóknak tovább kell keresgélnie a neten, hogy tényleg hasznos információt kapjanak a témában más forrásokból?
  • Csak azért írsz meghatározott szó- vagy karakterszámú tartalmat, mert azt hallottad, hogy van egy olyan szám, amit a Google előnyben részesít? (Spoiler: nem, nincs.)
  • Valódi szakértelem nélkül kezdtél el szűk piaci szegmenst érintő (niche) témákban tartalmakat készíteni, főleg azért, mert azt gondoltad, hogy ez majd forgalmat hoz a keresőből?
  • Olyan kérdésre ígér választ a tartalmad, melyre valójában nem ad választ, mert nincs rá pontos válasz (mint például egy film, termék, TV műsor megjelenési dátuma, pedig az nincs hivatalosan megerősítve)?

 

Hogyan hozz létre hasznos tartalmakat?

 

Az alábbi támpontok segítséget adnak a hasznos tartalmak felismeréséhez és elkészítéséhez. Ha a lenti kérdések egy részére vagy mindegyikére igennel felelsz, akkor valószínűleg jó irányba tart a tartalomkészítés az oldaladon.

  • Van egy meglévő vagy targetált célközönséged, aki hasznosnak találja/találná a tartalmad?
  • Első kézből származó szakértelmet és mélyreható tudást mutatnak a tartalmaid (tehát például egy terméket vagy szolgáltatást tényleg használtál, és úgy mutatod be)? 
  • Van egy elsődleges célja vagy fókusza a weboldaladnak? 
  • Miután valaki elolvassa a tartalmad, úgy fogja érezni, hogy eleget megtudott egy témáról ahhoz, hogy elérje a célját? 
  • Ha valaki elolvassa a tartalmad, akkor azt érzi, hogy megfelelő (kielégítő) volt az élmény?
  • Szem előtt tartod a Google alapalgoritmus frissítéseit és a termékértékelésekre vonatkozó útmutatásokat?

Azoknak, akik angol nyelven (is) kommunikálnak, már élesben megy a játék, ajánljuk a weboldal analitikák folyamatos figyelemmel követését, és a tartalmak átnézését, a tisztán SEO miatt készített szövegek pedig legalább ideiglenes levételét az oldalról, amíg nem sikerül egyedi tartalmat faragni belőle. A magyar nyelvű frissítésre ugyan még várni kell, de a hónapos visszaesés lehetősége miatt érdemes kihasználni az időt, és megbizonyosodni a tartalmak megfelelő minőségéről és segítő szándékáról.

 

 

Források: